Marketing treści – co to jest i czy nadal warto w niego inwestować?

Marketing treści – co to jest i czy nadal warto w niego inwestować?

Na marketing internetowy składają się zarówno płatne kampanie reklamowe zapewniające szybką widoczność w wyszukiwarkach jak i działania związane z tworzeniem treści i budową bazy klientów. Budowa bazy klientów nie byłaby możliwa bez pozyskania ich zaufania – a tego płatne kampanie bezpośrednio dać nie mogą. Wchodzimy więc tutaj w temat tzw. „content marketingu” czyli mówiąc inaczej, po polsku – marketingu treści.

Czym jest marketing treści? Najogólniej rzecz ujmując, jest to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu treści, których zadaniem jest pozyskanie stałego grona klientów. Sedno tych działań tkwi w tworzeniu treści, które są wartościowe dla danej grupy osób. Działania związane z marketingiem treści mają zwiększyć widoczność oferty danej firmy w Internecie, sprawić, że do oferty tej firmy dotrze jak największa liczba osób, które zostaną potencjalnymi klientami.

Działania związane z marketingiem treści

Jakie działania związane są bezpośrednio z content marketingiem? Jest ich sporo, ale wśród tych najważniejszych można wymienić:

  • Pisanie tekstów – copywriting, storytelling
  • Tworzenie grafik, banerów, infografik
  • Robienie i obróbka zdjęć
  • Nagrywanie video, vlogów, tworzenie relacji na social media
  • Nagrywanie podcastów, tworzenie ich opisów i transkrypcji

I wszystkie inne działania, które sprawiają, że powstaje treść – czy to pisana, czy wizualna. Bardzo mocno z marketingiem treści związana jest optymalizacja contentu pod wyszukiwarki czyli tzw. SEO i dystrybucja treści – taki rozkład treści pomiędzy różne kanały, który zapewnia optymalizację pod względem dostępności dla użytkowników.

Czy warto inwestować w marketing treści?

Prowadzenie firmy to ciągłe wybory – to opracowywanie strategii, testowanie rozwiązań. To dystrybucja środków finansowych w jak najbardziej optymalny sposób. Prędzej czy później, każda firma działająca w kanale online staje przed koniecznością odpowiedzi na pytanie: czy warto inwestować w content marketing?

„Content is King” – czy nadal tak jest?

Wśród osób związanych z branżą e-marketingu popularne jest powiedzenie, które można na język polski przetłumaczyć: Treść to król. Czy jest ono wciąż aktualne? Tak, content to nadal król, ale na dłuższą metę kim byłby król bez swojej królowej? Król musi mieć ją u swojego boku. Ja nazwałabym nią dystrybucję treści. Bo bez niej trudno jest dotrzeć do wyznaczonej grupy docelowej. Dlaczego? W dużej mierze przez ogromną ilość dostępnych treści – takich o bardzo dobrym poziomie merytorycznym.

Nie da się ukryć, że poziom tekstów czy grafik w Internecie w ostatnich latach bardzo wzrósł! Dzisiaj, aby przebić się na wysokie pozycje w wyszukiwarce, potrzebna jest cała strategia. Nie wystarczy tak jak dawniej, skupienie się na najważniejszych frazach kluczowych, dobrych wpisach i ładnych zdjęciach.

W erze nadmiernej ilości informacji mamy również problem ze zjawiskiem „przeładowania informacyjnego”. Już teraz tzw. ślepota banerowa sprawia, że klikalność banerów wynosi 0,11-0,14%. Daje to niecałe 1,4 osoby na 1000 osób, którym wyświetlił się dany baner i które w niego kliknęły. A przecież od kliknięcia do zakupu danego produktu nadal jest dość długa droga!

Wartość własnych mediów i contentu

Paweł Tkaczyk niedawno napisał, że „Twój Facebook i Instagram to „wynajęte mieszkanie””. Pisał o tym, by traktować je jako koszt, a nie inwestycję, bo nigdy nie będą nasze. Trudno się z nim nie zgodzić!

Wartość własnych mediów, jakimi są strona internetowa, blog, sklep jest nie do przecenienia. Nawet w dobie wielkich korporacji jak Amazon czy Allegro, które przejmują ogromną ilość klientów, warto stawiać na własne media i przede wszystkim na własne treści w tych mediach. Bo nawet jeśli te media będą, to bez treści będą jak puste, nieprzyjazne mieszkanie, do którego nikt nie będzie chciał wrócić. W tym przypadku treści są kluczem – do pozyskania klientów, jak i do ich utrzymania.

Treści, które są przydatne budują w użytkownikach zaufanie do firmy, a od niego już tylko krok do tego, by stali się oni jej (wiernymi) klientami.

Koszty marketingu treści

Wiemy już, że content marketing jest skuteczną formą pozyskiwania i utrzymania klientów. Stąd prosty wniosek: warto w niego inwestować. Jakiego rzędu powinna to być inwestycja? Co składa się na jego koszty? Ile musimy wydać, by działania były skuteczne?

Co składa się na koszty content marketingu?

Podstawowym kosztem content marketingu jest tworzenie treści. Koszty napisania tekstów, nagrań video czy stworzenia infografik to koszty bezpośrednie związane z tą formą marketingu.

Do pośrednich kosztów należy doliczyć koszt dostosowania danych treści do wyszukiwarek czy dokupienie odpowiednich grafik.

Trzeba pamiętać o tym, że działania content marketingowe to działania długofalowe – nie dają bezpośredniego zwrotu w postaci szybkiej sprzedaży tak jak mogą to robić reklamy PPC (płatność za klinięcie) – działają w długim czasie, ale efekty są trwałe. Bo treść zostaje i działa na korzyść danej firmy przez cały czas. Jeśli dodamy do tego regularny recykling treści, mogą one pracować na naszą korzyść bardzo bardzo długo.

Content marketing jest silnie związany z optymalizacją pod wyszukiwarki – tzw. Search Engine Optimization, zwaną w skrócie SEO. Do kosztów tej strategii trzeba więc doliczyć także koszty optymalizacji, a także wszelkie działania związane z dystrybucją treści. Nie wystarczy umieszczenie dobrego wpisu na swojej stronie internetowej – taki wpis trzeba pokazać w social mediach, dotrzeć do klienta poprzez mailing czy remarketing. To właśnie dystrybucja treści – aby content spełniał swoje zadanie, osoby z danej grupy docelowej muszą do niego dotrzeć. Odpowiednio poprowadzona dystrybucja treści może nawet zastąpić promocję treści – warto więc zwrócić na nią baczną uwagę, dobrze ją zaplanować i poprowadzić.

Jakie są koszty content marketingu?

Czy koszty content marketingu są wysokie w porównaniu do innych form reklamy? To zależy, z której strony na to spojrzymy. Dobre rozplanowanie budżetu to klucz do sukcesu.

Na pewno nie da się powiedzieć wprost, ile należy wydać – może to być kilkaset złotych, może to być kilkanaście tysięcy złotych. Firmy, które działają w określonych niszach będą miały niższe koszty, niż firmy sprzedające produkty uniwersalne.

Bez wątpienia warto postawić na co najmniej kilka świetnej jakości tekstów w miesiącu, dodać do tego treści na social media i regularną kampanię mailingową. W taki sposób pokrywamy kilka kanałów i zwiększamy skuteczność działań marketingowych.

Dlaczego marketing treści wciąż ma przyszłość?

Mówi się o tym, że treści będzie powstawać mniej bo Internet jest obecnie nimi zalewany. Mówi się też, że coraz większa ilość treści tworzona będzie przez automaty i zastąpią one tym samym człowieka w roli copywritera. O przyszłości dyskutuje się długo i często, ale jak pokazał nam rok 2020 – nadal nie jesteśmy w stanie przewidzieć biegu wielu spraw. Ja twierdzę, że marketing treści wciąż ma przed sobą świetlaną przyszłość, ponieważ:

  • treści nie można zastąpić niczym innym, mogą one jedynie zmieniać swoją formę;
  • nie ma innych form reklamy, które są tak efektywne kosztowo i działają tak długofalowo;
  • mało która forma marketingu wpływa na budowanie zaufania klientów tak dobrze jak marketing treści;
  • użyteczność zawsze była i będzie w cenie;
  • zarówno małe, jak i duże firmy odnoszą korzyści z zastosowania content marketingu.

Oczywiście wszystko się zmienia, zmienia się także content marketing – coraz częściej pełni funkcje edukacyjne, rozrywkowe, informuje, zaskakuje, pobudza do refleksji, pozwala rozwijać nowe kompetencje, zachęca do działania.

Trzeba pamiętać o tym, żeby inwestowanie w treści rozpoczynać teraz. Nie jutro, nie za rok – a teraz. To one podbijać będą widoczność naszej oferty w wyszukiwarce. Treści to jednak nie wszystko i w obecnym czasie trzeba się mocno skupiać na ich odpowiedniej dystrybucji – ważne są zarówno kanały social media, jak i mailing czy remarketing.

Content marketing i jego wartość dla firmy

Content marketing to nie tylko modne słowo – to cała strategia działania. Nie wystarczy stworzenie dobrego wpisu, czy historii o marce – trzeba to zrobić w taki sposób, by było to wartościowe zarówno dla klienta, jak i odpowiednio przygotowane pod wyszukiwarki. Dobrze skrojona strategia marketingowa ma dla firmy ogromną wartość również dlatego, że ma bardzo duży wpływ na optymalizację kosztów.

Marketing treści to bez wątpienia wciąż gorący temat. Bez inwestycji w tę formę marketingu trudno będzie zbudować bazę klientów, bo nie będzie czym ich przyciągnąć do firmy, trudniej też będzie ich zatrzymać. Większa ilość contentu dobrej jakości często przekłada się bezpośrednio na wyższe pozycje w wyszukiwarkach – tak to działa i nic nie zapowiada, by miało się to zmienić. Content był więc i nadal będzie królem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts