SEO wpisu blogowego za darmo? Czy to w ogóle możliwe? Jasne! Trzeba tylko zdobyć podstawową wiedzę i włożyć w to trochę pracy i czasu. Po co? Cóż, ujmę to tak – wpis blogowy, który nie jest zoptymalizowany pod wyszukiwarki jest jak kawiarnia usytuowana kilometr od głównej drogi. Istnieje, ale mało kto do niej dotrze. Optymalizacja wpisu blogowego jest więc sprawą kluczową – czytelnicy muszą znaleźć Twój post, by móc go przeczytać! W dzisiejszym wpisie opowiem Ci więc o tym, jak skutecznie wypozycjonować dowolny wpis na Twoim blogu. Za darmo – bo samodzielnie. Wbrew pozorom, na poziomie podstawowym nie jest to wcale tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Jesteś gotów?
Co znajdziesz w tym wpisie?
- Krótki opis tego, czego potrzebujesz, by zacząć samodzielnie optymalizować swoje wpisy blogowe pod kątem wyszukiwarek,
- Opis narzędzi, których warto używać od samego początku swojej przygody z SEO,
- Informacje o elementach wpisu blogowego i praktycznym zastosowaniu wiedzy do robienia SEO wpisu blogowego za darmo.
Czego potrzebujesz by zacząć robić SEO wpisów blogowych?
Umiejętności pisania tekstów – nie musi to być doskonały poziom, ale warto od początku stawiać na jakość. Super, jeśli z lubisz parafrazować – ta umiejętność zdecydowanie przydaje się przy optymalizacji wpisów.
Tekstów i grafik – to przede wszystkim – bez nich nie będzie czego optymalizować 🙂
Kilku podstawowych narzędzi – darmowych – o nich piszę poniżej
Czasu – zwłaszcza na początku. Później pewne rzeczy wejdą Ci w nawyk i będą szły szybciej
Podstawowej wiedzy – również poniżej w tym wpisie 🙂
Narzędzia pomagające w pracy nad optymalizacją wpisów blogowych
Zacznijmy od tego, jak w ogóle zacząć pracę nad optymalizacją wpisów. Na pewno pomogą Ci w tym odpowiednie narzędzia. Jest kilka narzędzi, których ja używam na co dzień, niektóre z nich są płatne jak np. Senuto. Tak naprawdę jednak, jeśli będziesz „robić SEO” na potrzeby swoich własnych wpisów blogowych, by działać skutecznie wystarczą Ci bezpłatne, podstawowe narzędzia. Z czasem możesz dołożyć kolejne, by ułatwić min. wyszukiwanie ważnych fraz kluczowych. Jakie narzędzia są najważniejsze na starcie?
Rejestr działań SEO – Excell lub Google Sheet
Bez niego ani rusz! Ja prowadzę go w formie arkusza w Google Sheet. Taka opcja jest najwygodniejsza, bo mam przekrojowy obraz działań, które prowadzę.
W rejestrze mam pola na: tytuł wpisu, meta tytuł (to nie to samo co tytuł), meta opis, frazę kluczową, ocenę działań SEO, dodatkowe działania. Dodatkowo mam pola na wpisanie czy we wpisie są linki wewnętrzne i zewnętrzne. Dodatkowo warto tutaj uwzględnić pole, w którym wpiszemy tytuły alt obrazków i grafik.
Zbudowanie sobie takiego rejestru to świetna opcja skutecznej optymalizacji, która może służyć nawet do zaplanowanie całej strategii SEO.
Zobacz jak wygląda bardzo prosty rejestr.

Wtyczka do WordPress – Yoast SEO
Yoast SEO to używana przeze mnie już bardzo długo wtyczka do WordPressa. Jest bardzo prosta w obsłudze i pomaga zwłaszcza osobom, które optymalizacją nie zajmują się codziennie.
Wtyczka Yoast SEO pomoże pamiętać o wielu ważnych sprawach związanych z optymalizacją wpisu pod wyszukiwarki. Wtyczka przyznaje punkty za zrealizowane działania i „wystawia ocenę” w formie kontrolek. Jeśli Twój wpis otrzyma zieloną kontrolkę – możesz, a nawet powinieneś go opublikować!
W dobie bardzo wysokiej popularności systemu WordPress jest duża szansa, że i Twoja strona internetowa ma go za silnik. Odpowiednie wtyczki mogą bardzo wiele ułatwić i wpłynąć pozytywnie na skuteczność Twoich działań. Jedną z nich jest właśnie Yoast SEO.
Google Search Console
Narzędzie podstawowe, a jako że od Google to darmowe. Dzięki niemu, będziesz mieć dostęp do najważniejszych informacji na temat Twojej strony internetowej związanych z obecnością strony w Google, a więc również z jej pozycjonowaniem. Dzięki GSC dowiesz się:
- czy podstrony i wpisy są poprawnie zaindeksowane,
- na jakich pozycjach w Google wyświetla się Twoja strona,
- na jakie frazy wyświetla się w Google Twoja strona.
Z GSC pozyskasz również informacje o linkach przychodzących – czyli o tym, kto umieścił link do Twojej strony czy wpisu u siebie.
Google Analytics
Kolejne narzędzie od Google, bardziej zaawansowane, zwłaszcza w najnowszej wersji. Możesz się bez niego obejść, ale jeśli interesuje Cię, jaki masz ruch na stronie – to nie możesz 🙂
Na początek musisz dodać Analyticsa do swojej strony. Jak to zrobić? Trzeba założyć konto, dodać nową usługę w postaci Twojej witryny. Kolejny krok to utworzenie tzw. Strumienia danych i przejście do kodu Analytica znajdującego się w Instrukcjach tagowania. Potem musisz odnaleźć swój plik header.php i wkleić do niego ten kod. Robi się to raz dla danego motywu, więc jeśli nie zmieniasz ich często, (a pewnie nie), to możesz poprosić kogoś o pomoc – również ja mogę zrobić to dla Ciebie.
Analytics to narzędzie, które przydaje się w analizowaniu wielu wielu aspektów związanych z optymalizacją strony. Pozyskasz z niego dane o zaangażowaniu użytkowników, skuteczności swoich wpisów, zobaczysz do ilu osób docierasz, z jakich korzystają oni urządzeń (destop czy mobile). Dzięki temu łatwiej dopasujesz swoje wpisy i stronę jako całość do ich potrzeb. To z kolei przełoży się na większy ruch.
Elementy wpisu i ich wpływ na SEO
Każdy wpis na stronie czy blogu składa się z pewnych istotnych elementów, a każdy z tych elementów spełnia inne funkcje. By skutecznie optymalizować – musisz poznać podstawy. Wpisy blogowe ogółem składają się z akapitów i nagłówków. Dodawać do nich można różnorodne elementy dodatkowe, jak obrazki, filmy, tabele czy cytaty. Przejdźmy teraz do najważniejszych kwestii związanych z wpisem i jego optymalizacją.
Fraza kluczowa
Jest dosłownie i w przenośni kluczem – kluczem do skutecznego wypozycjonowania wpisu. To słowo lub kombinacja słów, które chcemy uwidocznić we wpisie. Fraza kluczowa jest jednocześnie hasłem, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, kiedy chce znaleźć informacje na dany temat.
Nigdy dwa razy ta sama fraza na stronie
Dana fraza nie może powtarzać się na innej podstronie danej witryny – dotyczy to zarówno podstron, wpisów, jak i produktów. Dlaczego? To proste – dojdzie do tzw. kanibalizacji fraz, co oznacza, że algorytmy Google będą mocno zdezorientowane, którą podstronę mają wyświetlić na daną frazę. I cała praca pójdzie na marne.
Podstawowe grupy fraz kluczowych
Weźmy za przykład ten tekst. Fraza kluczowa, jakiej użyłam to „seo wpisu blogowego za darmo”. Jest to fraza z grupy fraz tzw. długiego ogona. Przykładowo fraza „seo wpisu” byłaby frazą krótkiego ogona. Te dwie frazy, mimo iż ta pierwsza zawiera tę drugą to nie jest to samo! Na frazy długiego ogona łatwiej jest się pozycjonować, dlatego na początku używaj przede wszystkim tego rodzaju fraz.
Nagłówki H1-H6
Zadaniem nagłówków jest streszczanie treści poszczególnych paragrafów wpisu. Są one także świetnym miejscem na frazy kluczowe – zawarcie w nich fraz sprawia, że nasz wpis będzie zdobywał lepsze pozycje. Nagłówek H1 to jednocześnie tytuł wpisu – może wystąpić tylko raz. Potem mamy te najczęściej stosowane jak H2 i H3. Spójrz na strukturę tego wpisu – użyłam w nim maksymalnie nagłówka czwartego rzędu, czyli H4.
Gdybym jeszcze bardziej rozbudowywała każdy akapit pod nagłówkiem, konieczne byłoby dodanie np. H5. Nie tylko dodawanie nagłówków jest ważne – ważna jest także ich poprawna hierarchia. Spójrz poniżej:

Meta tytuł – meta title
To ważny element wpisu – stworzony specjalnie dla wyszukiwarek. Po tym tytule wyszukiwarki wiedzą, jaka fraza jest kluczowa dla danego wpisu. Jego dodanie do wpisu za pomocą wtyczki to bułka z masłem. Nie musi, a nawet nie powinien być taki sam jak tytuł wpisu – powinien natomiast zawierać frazę kluczową – najlepiej na początku.
Meta opis – czyli meta description
Obecnie pełni mniej ważną rolę niż dawniej, a i Google często nie zważa na niego dodając wybrany przez siebie fragment tekstu jako opis. Warto go jednak dodawać do wpisów, bo jest opcja, że Google go wyświetli, a to nasza szansa na zainteresowanie odbiorców wpisem. Jeśli go dodasz, masz też dodatkowe punkty od wtyczki i większą szansę, na zieloną kontrolkę 🙂
Treść wpisu blogowego
Wpis musi być merytoryczny. Nie ma zmiłuj. Musi mieć wartość dla użytkownika. W erze przeładowania informacyjnego, tytuł wpisu i lead (krótkie, przykuwające uwagę streszczenie na wstępie wpisu) muszą przyciągnąć uwagę czytelnika. Przed publikacją wpisu na pewno warto zadać sobie pytania o to, czy:
- mój content podaje oryginalne informacje, raporty, badania czy analizy?
- moje treści zawierają merytoryczny, kompletny i wyczerpujący opis tematu?
- mój content zapewnia wnikliwą analizę i informacje, które wykraczają poza oczywiste fakty?
- nagłówek i/lub tytuł strony/wpisu zawiera opisowe i pomocne streszczenie treści?
- moja treść jest ortograficznie i stylistycznie poprawna?
- jest to strona, którą chciałbym pokazać znajomym lub polecić dalej?
Powyższe pytania pochodzą z poradnika Google dla developerów. Są bardzo przydatne w tworzeniu treści blogowych! Przed publikacją wpisu, warto sobie na nie odpowiedzieć i poprawić, co tylko się da. Wówczas Twój content będzie rankował tak wysoko, jak to możliwe.
Formatowanie treści
Prawidłowy podział treści na paragrafy, nagłówki, stosowanie wyróżnień w postaci cytatów, obrazków, infografik, linii, dodawanie pogrubień – to wszystko ma znaczenie. Tekst ma się dobrze czytać. Nie może być napisany „ciurkiem”, musi być odpowiednio porozdzielany, uatrakcyjniony grafikami – podany w „smacznej” formie.
Struktura wpisu
Od czasów szkolnych niewiele się tutaj zmieniło. Wstęp, rozwinięcie, zakończenie – zastosuj poprawną strukturę wpisu. Dzięki temu zniwelujesz szanse na lanie wody, a czytelnik dostanie, to co mu obiecałeś na początku.
Kategorie i tagi
Kategorie i tagi mogą wspierać pozycjonowanie. Strukturyzują stronę, dają dodatkowe miejsce do tworzenia opisów, są dodatkowym miejscem na frazy kluczowe. Wpływają korzystnie na tzw. User Experience (doświadczenia użytkownika), dzięki temu, że ułatwiają poruszanie się po stronie.
Tytuły alt obrazków, infografik, filmów
Obrazek to po prostu obrazek – wyszukiwarki same z siebie nie wiedzą, co na nim jest. By im to powiedzieć powstał właśnie opis alt – jest to tzw. tekst alternatywny, który znajdzie się w miejscu obrazka, jeśli z jakichś powodów się on nie wczyta. Druga funkcja to właśnie informacja dla wyszukiwarek odnośnie tego, co się na nim znajduje.
Kilka tipów na koniec
Wiesz gdzie oprócz nagłówków i akapitów możesz „upchnąć” zgrabnie frazę kluczową? W spisie treści wpisu lub streszczeniu. Ma to sens, jeśli Twój wpis jest długi i wypełniony po brzegi wiedzą.
Dbaj o dobrą jakość contentu. Google ocenia nie tylko to, czy Twój wpis spełnia wymogi SEO, w obecnym czasie liczy się treść, która ma nieść wartość dla czytelników.
Pamiętaj o tym, by Twoja strona internetowa była dopasowana do urządzeń mobilnych. Już ponad połowę czasu spędzonego ogółem w Internecie, spędzamy na smartfonach.
SEO wpisu blogowego za darmo – da się?
Jak widzisz, aspektów, na które trzeba zwrócić uwagę, jest sporo. Jeśli masz na to czas – spróbuj robić to samodzielnie. Sama optymalizacja to jednak tylko część pracy – najwięcej pracy zajmuje stworzenie odpowiedniego contentu. Teksty, grafiki, infografiki, podcasty, filmy. By mieć co optymalizować, musisz coś mieć – a mówiąc coś, mam na myśli coś konkretnego.
Pytanie, czy sama optymalizacja wpisów jest trudna? To zależy – kwestie techniczne to jedno, merytoryka wpisu to drugie – tak, jak wspomniałam – to ta część jest najbardziej praco- i czasochłonna. Poprawa wpisu w taki sposób, by spełniał najważniejsze wytyczne optymalizacyjne jest jednak bardzo ważna – bez tego masz bardzo małe szanse na bycie zauważonym w Internecie. A jeśli napracowałeś się tyle, by stworzyć dobry artykuł, to chcesz, by był widoczny.
Jeśli ten wpis, rozjaśnił Ci kwestię optymalizacji SEO, super! Życzę Ci owocnego działania i wysokich pozycji w Google.